Mikä jäähdytinneste käy autoosi?

Talvella ajankohtaisen jäähdytinnesteen valinnassa kannattaa olla tarkkana. Pelkän värin perusteella sitä ei voi valita.

Lähes kaikissa autoissa oikean jäähdytinnesteen pystyy tarkistamaan paisuntasäiliön korkista löytyvästä merkinnästä. Säiliön sivulta löytyy myöskin merkit nesteen ala- ja ylärajasta.

Pakkaset ja kylmät ilmat ovat saaneet autokuskit skarpeiksi autonlämmityksen kanssa, mutta monet unohtavat tarkistaa jäähdytinnesteen. Lämpömittarin näyttäessä miinusta on kuitenkin tärkeää pitää huolta, että auton jäähdytinjärjestelmä toimii ja moottorin lämpötila pysyy toiminnan edellyttämällä tasolla.

Tässä jäähdytinneste on ratkaiseva, mutta sen valitseminen ei ole aina helppoa. Useimmiten uudet kevytmetallimoottorit ja eri merkkiset moottorit vaativat lisäaineiltaan räätälöityjä jäähdytinnesteitä, jotka erotetaan toisistaan väriaineilla. Autoilijoiden on siis hyvä tarkistaa, minkälainen ja värinen neste käy heidän autoihin. Pelkän värin perusteella oikeaa jäähdytinnestettä ei kuitenkaan voi valita, sillä eri valmistajilta löytyy samalla väriaineella merkittyjä ja silti lisäaineisuuksiltaan toisistaan poikkeavia nesteitä.

- Käytännössä jokainen auton omistaja joutuu joskus valitsemaan autoonsa jäähdytinnesteen. Useimmiten yksinkertaisin tapa tarkistaa tarvittava nestetyyppi, on katsoa paisuntasäiliön eli jäähdytinnesteen täyttöaukon korkista mikä autonvalmistajan vaatimus on, kertoo Arvi Ojanperä Autopalvelu Ojanperä Oy:stä.

- Auton jäähdytysjärjestelmän neste kannattaa vaihtaa noin viiden vuoden välein. Näin vältyt korroosion aiheuttamista jäähdytysjärjestelmän tukkeutumisista kertoo Pekka Angeria.

Paisuntasäiliöstä näkee samalla myös, milloin jäähdytinnestettä on lisättävä.

- Suomen autokannasta noin 95% pystyy hoitamaan jäähdytinneste ongelman kolmella eri vaihtoehdolla: joko perinteisellä vihreällä vanhempiin moottoreihin käyvällä jäähdytinnesteellä tai punaisella silikaattivapaalla nesteellä. Pienet lisäykset on puolestaan turvallisinta tehdä värittömällä käyttövalmisnesteellä.

Ojanperän mukaan kannattaa myös miettiä ostaako 100% glykolinestettä vai jo valmiiksi sekoitettua käyttövalmista nestettä.

- 100% glykolineste on ehdottoman tärkeä sekoittaa veteen suhteessa 1:1. Muuten jäähdytysteho huononee huomattavasti ja neste jähmettyy jo -15 asteessa, mikä aiheuttaa ongelmia pohjoisissa olosuhteissa moottorin käyntilämmön ja sisätilojen lämpenemisen suhteen.

Oikein sekoitettu (½ glykoli: ½ vettä) tai valmiiksi sekoitettu jäähdytinneste kestää -36 asteen pakkasen eikä aiheuta vaurioita kovemmallakaan pakkasella. Muutaman vuoden välein olisi hyvä muistaa vaihtaa myös koko jäähdytinneste, sillä sen teho heikkenee vuosien saatossa.

- Osa autonvalmistajista suosittelee nesteen vaihtoa jopa kahden vuoden välein, mutta mielestäni riittää viiden vuoden vaihtoväli. Tärkeintä on, että sen vaihtaa, koska muuten korroosion aiheuttamat liat voivat tukkia jäähdytysjärjestelmän.

Arvi Ojanperä ja Pekka Angeria tarkistavat, että asiakkaan autoon tarvittava jäähdytinnestetyyppi on oikea.

Valitse autollesi oikea

Kolme varmaa vaihtoehtoa King-jäähdytinnestevalikoimasta:

1. Jäähdytinneste vihreä BS 6580:2010: Perinteinen vihreä jäähdytinneste erityisesti vanhempiin moottoreihin.

2. Jäähdytinneste punainen G11: Punainen longlife-neste nykyaikaisiin kevytmetallimoottoreihin.

3. Jäähdytinneste Multi Longlife väritön G12+: Kaikkien glykolipohjaisten jäähdytinnesteiden kanssa sekoituskelpoinen väritön lisäysneste. Värittömyydestä johtuen ei suositella käytettäväksi ainoana nesteenä.

Muita jäähdytinnestevaihtoehtoja erikoisempiin moottorinvalmistajien vaatimuksiin:

- Jäähdytinneste sininen G11: Runsaasti alumiinia sisältäviin moottoreihin (erityisesti BMW, MB).

- Jäähdytinneste Multi Longlife punainen G12+: Kaikkien glykolipohjaisten nesteitten kanssa sekoituskelpoinen punainen longlife-neste kevytmetallimoottoreihin. Erinomainen ”yleisneste” korjaamolle.

- Jäähdytinneste purppura G13: Silikaatteja sisältävä longlife-jäähdytinneste erityisesti Audi-, Seat-, Skoda- ja Volkswagen-moottoreihin. Ei suositella sekoitettavaksi muiden jäähdytinnesteiden kanssa.

- Jäähdytinneste PSA (G33): Sini/vihreä longlife-neste erityisesti uusimpiin Peugeot- ja Citroen-moottoreihin. Täyttää PSA B71 5110-vaatimukset.

- Jäähdytinneste Volvo: Keltainen longlife-neste erityisesti Volvo-moottoreihin.